Vakfiyesi Kayıp Bir Vakıf: KÖPRÜLÜ AİLESİ VAKIFLARINDAN AMCA HASAN AĞA VAKFI
WAQF WHICH ITS WAQFIYE IS LOST: OF THE KÖPRÜLÜ FAMILY WAQFS AMJA HASAN AGHA WAQF


Türk kültürü incelemeleri dergisi

Amca Hasan AÄŸa Vakfı, 17. yüzyılın ikinci yarısında Köprülü Mehmed PaÅŸa’nın
kardeÅŸi Amca Hasan AÄŸa tarafından, Prevadi’ye baÄŸlı Yenipazar Kazası’nın köylerinden
olan Kozluca’da kurulmuÅŸtur. Vakfa baÄŸlı baÅŸlıca kurumlar Kozluca’daki
cami, medrese, mektep, çeÅŸme, dükkânlar, han, hamam; Kara Hüseyin Köyü’ndeki
cami; Varna’daki debbaÄŸhane, Rusçuk ve Devne’deki deÄŸirmenlerdi. Vakfiyesi –en
azından- 19. yüzyıldan itibaren bulunamadığından vakfın hangi ÅŸartlar çerçevesinde
ve ne zaman kurulduÄŸu tam olarak tespit edilememektedir. BilindiÄŸi üzere
sosyal tarih açısından büyük önem taşıyan vakfiyeler, vakıflar hakkında bütünden
parçalara doÄŸru daha kolay ve güvenilir bir çalışma yapmaya imkân vermektedir.
Ancak üzerinde çalışılan vakfın ÅŸayet vakfiyesi yoksa ilgili vakıf hakkında yalnızca
farklı ve dağınık kaynaklarda tespit edilen bilgiler ışığında çalışma yapmak mümkün
olabilmektedir. Bu da parçalardan hareketle bütüne varmayı gerektirmektedir.
Bu çalışmada zorunlu olarak ikinci yol izlenmiÅŸ, vakfiyesi henüz bulunamayan
vakıfla ilgili arÅŸiv ve diÄŸer birinci el kaynaklardan istifade edilerek söz konusu vakıf
hakkında derli toplu bilgi verilmeye çalışılmıştır.


Etiketler »  

Abstract
Amja Hasan Agha Waqf (foundation) was established in Kozluca (Suvorovo)which was one of the villages of Yenipazar (Novipazar) in Prevadi in the half of the17th century by Amja Hasan Agha who was the brother of Grand Vizier KöprülüMehmed Pasha. The main institutions of waqf were mosque, madrasah, school,fountains, shops, caravansary, public bath in Kozluca; the mosque in Kara Hüseyinvillage; tannery in Varna; mills in Rusçuk and Devne. As there was no charter ofwaqf at least from the 19th century, it could not be determined when the building ofthe waqf had been established and under which circumstances it had established. As itis known, the charters of wakqs which have great importance of the social history giveopportunities to do an easier and more reliable study about waqfs from whole to theparts. If a waqf doesn’t have a charter itself, it can only be possible to study throughthe lihgts of knowledges which are derived from different and scattered sources. Thisrequires going from parts to whole. In this study the second way was obligatorilyfollowed and well-organized knowledge about the mentioned waqf is tried to be givenby using the archives about it and the other original sources.

Keywords »